Ramai
orang yang punya akal tetapi malangnya ‘tidak berakal’. Maksudnya,
mereka tidak menggunakan akal untuk berfikir. Padahal fikir itu ialah pelita
bagi hati. Justeru di dalam Al Quran Allah sering mengingatkan manusia agar
selalu berfikir, menggunakan akal untuk tadabbur akan ayat-ayatNya dan
mengambil ibrah daripada segala kisah yang daripada Al Quran.
Malangnya, sedikit sekali ‘orang yang berakal’ walaupun ramai
yang mempunyai akal. Hingga dengan itu ramai manusia yang tidak terasa
kebesaran Allah, terlindung oleh keegoaan dirinya. Tidak mahu bersyukur kepada
Allah kerana terhijab oleh kudrat dirinya.
Itu sekadar renungan awal. Seperti mana ada orang yang punya akal
tetapi tidak berakal, maka begitulah ramai ‘orang agama’ tetapi
tidak beragama. Maksudnya, dia punya latar belakang pendidikan agama –
mahir dengan segala wahyu dan sabda, tetapi segala-galanya tidak memberi impak
kepada perilaku dan akhlaknya.
Kita sering bertemu dengan orang yang sedemikian. Kita kagum dengan
latar belakang kelulusannya, cakap-cakapnya, malah kekadang ceramah-ceramah
serta kuliahnya tetapi apabila kita mula mendekatinya… hati kita
tertanya-tanya, apakah ini teladan beragama yang sebenarnya?
Kekadang kita terkesima dengan individu-individu yang sederhana dan
latar belakang pendidikan agamanya sangat minimum (bukan tidak ada langsung),
tetapi lebih warak, istiqamah dan jujur dalam pergaulan. Dia tidak
‘berminyak air’. Apa yang dipaparkannya di hadapan dan di belakang
orang sama.
Saya kagum dengan beberapa orang individu yang saya kenali dalam
kehidupan ini yang begitu teliti dengan makanan yang hendak diambilnya, wang
yang pernah dia berhutang, komen yang hendak dilontarkannya kepada seseorang,
sangat menjaga lidah dan tawaduk dalam pergaulan.
Ilmu agamanya tidak tinggi tetapi apa yang ada itu benar-benar
diamalkan dan membekas (memberi impak) kepada peribadinya. Ilmu yang banyak
tentulah penting. Tetapi bukan semua orang berkesempatan dan punya peluang
untuk belajar di peringkat sarjana, master mahupun doktor apatah lagi profesor.
Ramai yang hanya di tahap ‘lepas fardu Ain’… Namun
Allah Maha Penyayang, kekadang ada manusia yang diberi ‘hati yang
bercahaya’ berbanding ‘otak yang bergeliga’, hingga dengan
itu sedikit ilmu yang ada mampu dimanfaatkan seoptimumnya.
Sepanjang kembara dalam usia mencecah 50 tahun, saya temui figur-figur
yang bercakap bukan dari kepalanya, tetapi dari hati. Orang yang begini
bercakap tulus dan telus. Tanpa bunga-bunga kata, tanpa kilasan bahasa.
Cakapnya sungguh bersahaja.
Kekadang dia tidak punya kelulusan atau jawatan yang tinggi. Namun body
language – bahasa badannya (yang lebih jujur dan asli) –
memancarkan cahaya keyakinan, keikhlasan dan kematangan. Jika orang lain hanya
menyampaikan ilmu, tetapi dia menyampaikan hikmah. Pada saya mereka inilah
‘orang-orang kecil’ yang begitu besar dalam arena pendidikan.
Memang ada ilmu yang tidak boleh diajar, tetapi hanya boleh dipelajari.
Guru yang sebegini selalunya bukan mengajar dengan huruf dan angka tetapi
dengan gerak hati dan rasa. Mereka hanya mengamalkan apa yang mereka tahu. Dan
‘murid-murid’ tidak rasminya belajar daripada teladan yang dapat
dilihat. Bukan dengan mendengar, menulis atau membaca. Dewan kuliahnya luas,
seluas bidang kehidupan. Ketika para profesor atau doktor mendefinasikan,
mencirikan dan mengupas ilmu rumah tangga secara ilmiah, mereka secara
‘simple’ menyampaikan ilmu itu secara amaliah.
Rajin-rajinkanlah menajam pandangan mata hati untuk mencari orang yang
begini. Kehidupan mereka adakalanya sungguh sederhana tetapi sangat bahagia.
Kejernihan wajah mengukir senyuman menjadikan kita tertanya-tanya apakah rahsia
ketenangan mereka. Orang sibuk membeli katil dan tilam empuk, mereka puas
dengan tidur yang lena. Orang lain sibuk dengan makanan lazat dan berzat,
resipi itu dan ini, mereka makan seadanya tetapi sungguh berselera. Mereka
punya ‘harta’ yang tidak akan dapat dirompak. Mereka juga punya
kekayaan yang tidak mengundang caci-maki dan hasad dengki manusia.
Mereka ini bukan selebriti yang tersohor atau produk program realiti
agama yang semakin banyak ketika ini. Mereka ini terselit di tengah-tengah
masyarakat tanpa ‘glamour’ dan gelaran. Mereka juga tidak
diuar-uarkan dalam kitaran strategi promosi dunia pasaran kontemporari yang
bernuansa Islam .Tegasnya, mereka ini tidak ada nilai komersial
– tidak , cukup pakej, kata orang sekarang. Mereka ini hanya produk
‘universiti kehidupan’ – yang mendapat ijazah melalui mehnah
dan mujahadah. Ya Allah, temukan kami dengan orang ini, manalah tahu mereka
itulah pewaris hati Uwais Al Qarni yang doanya mustajab dan kata-katanya
mujarab untuk merawat mazmumah yang masih bersarang dalam jiwa ini.
Sahabat-sahabat ku (pengunjung gentarasa), kekadang terlalu banyak
untuk ditulis sehingga tidak mampu dituang oleh kata-kata dan bahasa. Makna
kadang-kadang tercari-cari kata-kata kerana sering diungkapkan sesuatu yang
indah hanya dapat dirasa tetapi sukar untuk diungkapkan. Ya, tiada kata secantik
bahasa… untuk mengungkapkan segala perasaan. Namun, keindahan itu bukan
hanya untuk dirasa, tetapi untuk dijelmakan dalam bentuk perbuatan dan
tindakan. Ya Allah, jangan jadikan kami orang yang terhijab oleh rasa-rasa yang
tidak keruan, disangka kebenaran rupa-rupanya bisikan syaitan!
Untuk mu sahabat-sahabatku, aku tinggalkan sedikit catatan… di
nota hati yang ‘bergenta’ beberapa minggu yang lalu. Ini adalah
kesah protes hatiku terhadap orang agama yang tidak beragama. Yang tanpa sedar
mereka (atau kita juga?) telah menjadi umpama ulu kapak (yang terbuat dari
kayu) untuk menebang kayu. Pinta dijauhkan agar janganlah ‘orang
agama’ menjadi fitnah terhadap agama.
Namun, aku tidak mahu mencoret kisah marah. Justeru, menyedari bahawa
diri ini juga acap kali terperangkap dalam tipuan yang sama. Lalu
kupintal-pintal rasa marah menjadi kisah kagum, harmoni bernada muhasabah. Ya,
akhirnya ku coretkan catatan ini. Cuma kisah sekeping hati..
HATI SEORANG PEMANDU TEKSI…
Aku
melihat dirinya sangat sederhana. Seorang pemandu teksi yang acap kali singgah
untuk solat Subuh di masjid berhampiran dengan rumah ku. Kekadang aku
berpapasan dengannya lewat solat Asar – jika kebetulan pulang awal dari
kerja. Wajahnya jernih walaupun jelas telah berusia. Umurnya, sekitar 65 tahun,
mungkin.
“Kenapa
masih bekerja Pak cik?”
“Kenapa?
Pak Cik dah nampak tua?” tanyanya kembali.
Aku
tersenyum. Senang dengan kemesraannya.
“Anak-anak
masih kecil?” tanyaku lagi, mencungkil sebab sebenar dia masih bekerja
walaupun selayaknya pada usia begitu dia berehat.
“Ah,
Pak Cik dah bercucu. Alhamdulillah anak-anak semuanya dah bekerja. Ada juga
yang berniaga,” kilas Pak cik itu bersahaja.
“Kenapa
Pak cik masih bekerja?” tanyaku lagi sambil memegang bahunya mesra.
“Bukankah
bekerja itu satu ibadah? Ibadah mana ada pencen,”jawabnya pendek.
Aku
terdiam. Inilah inti pati kuliah ‘Penghayatan Kerja Sebagai Satu
Ibadah’ yang selalu aku sampaikan dalam program-program latihan dan
ceramah. Terasa malu, aku yang selalu menyampaikan ilmu tetapi Pak Cik ini yang
menghayati dan mengamalkannya. Ya, kalau kita bekerja kerana ganjaran dan
imbuhan, kita akan berhenti sebaik sahaja kita mendapatnya. Tetapi kalau kita
bekerja kerana Allah, atas dasar ibadah, kita akan terus bekerja walaupun telah
mendapat imbuhan. Selagi ada tenaga. Walaupun aku kira Pak cik ini telah
mendapat bantuan daripada anak-anaknya tetapi dia tetap bekerja kerana dia
bekerja bukan kerana wang. Dia bekerja kerana Allah.
“Pak
Cik gembira dengan kerja ni?”
“Gembira.
Pak Cik tak ada kepandaian lain. Inilah sahaja kepandaian Pak Cik. Bawa teksi.
Dengan cara inilah sahaja Pak cik memberi khidmat kepada manusia lain,”
akuinya terus-terang. Hebat, inilah yang dimaksudkan oleh hadis Rasulullah
s.a.w. yang selalu disampaikan oleh para ustaz, sebaik-baik manusia ialah
manusia yang memberi manfaat kepada manusia lain.
“Awal
Pak Cik dah keluar? Lepas Subuh terus bekerja?”
“Pagi-pagi
ni murah rezeki. Pak Cik suka mula awal tetapi habis awal. Malam boleh tumpukan
kerja lain.”
“Malam
pun Pak Cik kerja juga?”
“Bukan
kerja… Pak cik ikut kuliah-kuliah agama, belajar tajwid semula dan
kadangkala ikut dalam majlis zikir. Itulah kerja Pak Cik yang dah berumur
ni.”
Subhanallah,
sekali lagi Pak Cik ini mengamalkan apa yang disebut dalam Al Quran ‘fa iza faraghta fan sab’ –
maka apabila engkau telah selesai (dari satu urusan) tetaplah bekerja keras
(untuk urusan lain), maksudnya selesai satu ibadah, kita sambung terus dengan
ibadah yang lain pula. Tidak ada istilah rehat yang hakiki di dunia. Kita
beribadah ‘around the clock’
– sepanjang waktu. Rehat hanya di syurga.
“Pak
Cik dulu mengaji agama di mana?” aku terus mencungkil.
“Pak
cik tak pernah mengaji agama secara rasmi. Dulu sekolah kebangsaan sahaja. Apa
yang Pak cik dapat hasil mendengar sahaja. Mengaji dengar-dengar, kata orang.
Kadangkala di masjid, di surau, dalam radio atau melalui perbualan-perbualan
biasa.”
“Apa
yang Pak Cik cari semasa mengaji secara dengar-dengar tu?”
“Pak
Cik pegang satu sahaja, bila dapat kita terus amal. Baru ilmu tu berkat.”
Aku
senyum. Memang luar biasa Pak Cik yang kelihatan biasa-biasa ini. Aku mendapat
berita Pak Cik ini pernah memulangkan wang berjumlah RM 5 ribu yang tertinggal
oleh penumpang dalam teksinya. Pernah juga dia bergelut dengan lelaki yang cuba
merompak teksinya. Keberanian, kejujuran dan istiqamahnya menjaga solat jemaah
sangat aku kagumi.
“Sekarang
ni mudah dapat pelanggan?”
“Ada
kala mudah, ada kalanya payah. Tak menentu. Sekarang ni susah nak
jangka.”
“Kalau
pelanggan tidak da bagaimana?”
“Tu,
CD kuliah-kuliah agama. Pak Cik habiskan masa dengan dengar kuliah agama. Kalau
letih mendengar Pak Cik cubalah zikir sedikit-sedikit. Rezeki tetap ada. Tidak
dalam bentuk duit, kita dapat dalam bentuk ilmu.”
“Pak
Cik sihat? Tak da sakit-sakit?”
“Sakit
tu mesti ada. Badan dah tua. Lenguh-lenguh, sakit urat. Tetapi yang berat-berat
tu tak adalah. Alhamdulillah.”
“Pak
Cik makan makanan tambahan? Food supplement?”
jolok aku.
“Tak
da. Pak Cik cuma jaga makan dan joging. Tubuh kita ni bukan kita punya…
kena jaga baik-baik.”
“Eh,
Pak Cik, sepatutnya yang kita punyalah kita kena jaga baik-baik.”
“Tak
tahulah Pak Cik. Tapi Pak Cik anggap tubuh kita ini amanah Allah. Bila amanah,
kita perlulah jaga baik-baik.”
Terkedu
aku dengan jawapan itu. Dalam hati aku mengagumi orang seperti Pak Cik ini.
Orang tua yang ‘simple’, tenang dan punya prinsip yang tepat dan
jelas dalam hidup. Dia bukan sahaja memandu teksi tetapi dia benar-benar
memandu kehidupannya. Individu yang dianggap marhaen ini rupanya punya ‘hati
emas’. Isi cakap dan sikapnya semuanya Al Quran dan Al Hadis, walaupun
dia tidak petah menuturkan ayat Al Quran dan lafaz hadis. Sesungguhnya, dia
jauh lebih baik daripada para ustaz mahupun orang yang digelar alim, yang
mulutnya berbuih dengan ayat Quran dan Al hadis tetapi praktik, hati budi serta
gaya hidupnya berbeza dengan ayat Quran dan Al hadis yang menjadi perhiasan
lidahnya!.
Kisah
Pak Cik pemandu teksi ini mengingatkan aku kepada budak gembala kambing yang
diuji oleh Amirul Mukminin Sayidina Umar Al Khattab di tengah padang pasir.
Apabila Sayidina Umar mengatakan bahawa tuan punya kambing tidak akan tahu jika
budak gembala itu menjual seekor kambing secara senyap-senyap, budak itu lantas
berkata, “kalau begitu di mana Allah?”
Begitu
juga dengan kisah seorang gadis yang tidak mahu mencampurkan air ke dalam susu
yang dijualnya walaupun disuruh oleh ibunya berbuat demikian.
“Kita
tidak boleh mencampurkan susu ini dengan air ibu. Amirul Mukminin Sayidina Umar
telah melarang perbuatan ini.”
“Ah,
kita di dalam rumah kita. Bukankah ini waktu malam? Umar tidak akan
tahu,” balas ibunya.
“Tapi
Tuhan Umar tahu! Allah tahu ibu.”
Kata-kata
budak gembala kambing, “kalau begitu di mana Allah?” dan
gadis penjual susu, “tetapi Tuhan Umar tahu,” sesungguhnya bukan Al
Quran dan bukan hadis tetapi rohnya, isinya dan mesejnya sejajar dengan Al
Quran dan hadis. Itulah natijah pemikiran dan jiwa yang telah dibentuk oleh
iman, lafaz kebenaran boleh jadi diluahkan dalam bahasa pertuturan yang
biasa-biasa sahaja tetapi jika dicari dalil dan hujahnya dalam Hadis dan Al
Quran, pasti ditemui.
Kembali
kepada cerita Pak Cik pemandu teksi yang menjadi teman bual aku di serambi
masjid selepas sama-sama mengerjakan solat Asar tadi.
“Pak
Cik, apa yang paling susah sewaktu bekerja sebagai pemandu teksi ni?”
“Nak
balas kejahatan dengan satu kebaikan. Itu yang paling susah. Pelanggan maki
kita, kita balas dengan senyum. Orang herdik kita, kita minta maaf. Orang cuba
tipu kita, kita mengelak dengan baik.”
“Mengapa
begitu Pak Cik?”
Dia
terdiam. Setelah merenung agak panjang beliau berkata, “ itulah
ujian yang menentukan kita ikhlas atau tidak… Kalau kita buat kerana
Allah, Insya-Allah, kita boleh balas kejahatan dengan kebaikan. Atau
sekurang-kurangnya tidak membalas. Kita diam sahaja..”
Sekali
lagi Pak Cik pemandu teksi ini telah menuturkan hikmah yang pernah disampaikan
oleh Sayidina Ali. “Tanda ikhlas itu…, kata Sayidina Ali,
“ialah apabila pujian tidak menyebabkan kau menambah amal. Dan kejian
manusia tidak menyebabkan kau mengurangkannya. Di hadapan dan di belakang
manusia, ibadah mu tetap sama.”
Dan
sesungguhnya itulah juga inti pati ayat Al Quran, surah Fussilat: 34 yang
bermaksud, “ tolaklah kejahatan yang
ditujukan kepada mu dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berbuat
demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadap mu dengan serta-merta
akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.”
Setelah
bersalaman, Pak Cik pemandu teksi itu menuju teksinya.
“Ada
janji dengan pelanggan. Assalamualaikum,” katanya, terus memandu teksinya
dengan ceria. Aku? Aku terus duduk di tangga masjid sambil menghitung diri.
Bolehkah aku meneladaninya? Bolehkah aku membalas kejahatan dengan satu
kebaikan? Atau aku akan terus sibuk mencari dalil dan fakta untuk bahan tulisan
atau ceramah sedangkan ada insan lain yang jauh lebih ikhlas telah
mengamalkannya dalam kehidupan? Ya, alangkah dungunya kita kalau hanya sibuk
menghafal nama makanan sedangkan orang lain telah memakannya? Begitulah
perumpamaannya…
Share dr blog Ustaz Pahrol.
No comments:
Post a Comment